ایرانیکا - مطالب آذر 1390

شرکت های ایران

آرشیو موضوعی

آخرین پست ها

اخبار خودرو

آرشیو

صفحات جانبی

لیست آخرین رویدادها

کتاب و نشریات

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نمایشگاه ها | همایش ها | کنفرانس ها | سمینارها

سایت صنعت ایران

هانری پوانكاره

 نام فارسی : هانری پوانكاره

 سال ولادت و فوت : (1912-1854) میلادی

هانری پوانكاره ریاضی دان معروف فرانسوی است كه در سال 1854 از خانواده ای بنام و سرشناس در شهر نانسی فرانسه به جهان آمد. از دوران كودكی فكرش سریعتر از كلمات كار كی كرد. در پنج سالگی به دیفتری مبتلا شد و در طی 9 ماه حنجره اش از كار افتاد و همین مسئله باعث گوشه گیری او شد به طوری كه در بازیها نمی توانست شركت كند. همین موضوع باعث شد كه افكارش را متمركز كند. او از حافظه بسیار خوبی برخوردار بود. از شانزده سالگی شوق ریاضیات در پوانكاره بوجود آمد. او كارهای ریاضی را در ذهنش انجام می داد بدون اینكه آنها را یادداشت كند. پوانكاره مهمترین چهره در نظریه معادلات دیفرانسیل و ریاضی دانی است كه بعد از نیوتن مهمترین كار را در مكانیك آسمانی انجام داد. در سال 1873 در رأس هم دوره ایهای خود وارد مدرسه پلی تكنیك شد. استادش در نانسی به وی به عنوان «غول ریاضی» اشاره كرده بوده است. پس از فارغ التحصیل شدن دوره های مهندسی را در مدرسه معادن ادامه داد و مدتی كوتاه به عنوان مهندس كار كرد و این كار مقارن زمانی بود كه مشغول تهیه پایان نامه دكتری در ریاضیات بود. این درجه را در سال 1879 گرفت. طولی نكشید كه به تدریس در دانشگاه كان مشغول شد و در سال 1881 استاد دانشگاه پاریس شد و در آنجا تا زمان مرگ تدریس نمود. در اوایل سی و سه سالگی به عضویت فرهنگستان علوم و در 1908 به عضویت فرهنگستان فرانسه انتخاب شد. نیز به دریافت تمجیدها و افتخارهایی از فرانسه و كشورهای دیگر نائل آمد.


ادامه مطلب

گالیله

 نام فارسی : گالیلئو گالیله

 سال ولادت و فوت : (1642-1564)

 ملیت : ایتالیا

گالیلئو گالیله در سال 1564 در پیزا واقع در ایتالیا متولد شد. وی تا 19 سالگی تمام مطالعات خود را در ادبیات متمركز نموده بود تا اینكه روزی در یكی از مراسم مذهبی كلیسا مشاهده چهل چراغی كه در بالای سرش نوسان می كرد توجه او را جلب كرد. او هنگام مشاهده توجه كرد كه هرچند دامنه نوسان هر بار كوتاهتر می شود لیكن زمان نوسان همواره ثابت باقی می ماند اغلب انسانها شاید در این مشاهده چیز خاصی را نمی یافتند ولی گالیله از روح كنجكاو و پژوهشگر دانشمندان برخوردار بود او از آن لحظه شروع به اجرای یك رشته آزمایشهای عملی كرد به این ترتیب كه وزنه هایی را به یك ریسمان بست و از محلی آویزان نمود و آنها را به این سو و آن سو به نوسان در آورد. در آن دوران هنوز ساعتهای دقیق با عقربه ثانیه شمار نبود و بنابراین گالیله برای اندازه گیری زمان حركات وزنه های آویزان و در حال نوسان از ضربات نبض خود سود می جست. او دریافت كه مشاهداتش در كلیسای جامع پیزا صحت دارد. اگرچه دامنه نوسان هر بار كوتاهتر می شد اما هر نوسان زمان مشابه نوسانهای قبلی را در بر می گرفت به این ترتیب گالیله قانون آونگ را كشف كرده بود. قانون آونگ گالیله امروزه همچنان در امور گوناگون به كار می رود مثلاً برای اندازه گیری حركات ستارگان و یا مهار روند كار ساعتها از این قانون استفاده می كنند. آزمایشهای او درباره آونگ آغاز فیزیك دینامیك جدید بود واكنشی كه قوانین حركت و نیروهایی را كه باعث حركت می شوند در بر می گیرد.

ادامه مطلب

سخنان زیبا


مردان بزرگ اراده می کنند و مردان کوچک آرزو

پرسش های ما افکار ما را می سازند.

اگر دنبال موفقیت نروید، خودش دنبال شما نخواهد آمد.

چون قنوت درختان همیشه سبز باشید.

مواظب باشید موقع حسابرسی، خودتان به خودتان زیاد تخفیف ندهید.

خدا روزی بنده مومن خویش را از جایی که انتظار ندارد می رساند. پیامبر اکرم (ص)

خوشرویی ریسمان محبت است. امام علی (ع)

به خدا توکل کن، کفایتت می کند.


ادامه مطلب

معنویت را از یاد نبریم


همه كسانی كه از شرق و غرب عالم به دیدن آثار قدیمی ایران مخصوصاً آثار تاریخی اصفهان می آیند در خاطرات ونوشته های خود از یك راز مهم پرده برمی دارند، در كتاب های خود می نویسند : در مساجد و معابدی كه درایران مشاهده می كنیم آثاری از معنویت به چشم می خورد، تمام هنرمندان ایرانی با انگیزه ای سرشار از معنویت آثار هنری خود را خلق می كنند. به هر نقطه ای ازآثارتاریخی كه نگاه می كنید به همراه كاشیكاری ها، منارها، گنبدهای نیلگون، صحن نمازخانه ها و معابد، معنویت را با چشم های روشن و پاك می بینید، این انگیزه ی ماورایی درآجرها، خشت ها، قطعه های چوب رشته هایی كه پنجره های معابد را زینت داده اند خواهید دید، گویی هر ذره ای از خاك و آجر این ساختمان با یاد خدا، نام خدا و سخن خدا كنار هم قرار گرفته اند، سازندگان این بناهای باشكوه، از ایمان پرتوانی برخوردار بوده اند.

علاوه بر آثار تاریخی كه باید برای هر قطعه ای ازآن مقاله ی جداگانه،- به قلم شیفته گان هنرآگاهان خبره و هنرشناسان صاحب قلم – به رشته تحریر درآید، صنایع دستی كه با دین و مذهب آمیخته است، آب و رنگ و بوی عطرآگین ایمان را عرضه می كند.


ادامه مطلب

به درونت بنگر


درون توست اگر خلوتی و انجمنی است برون زِ خویش كجا می‌روی جهان خالی است.

«بیدل دهلوی»

 

«به درونت بنگر»

در افسانه‌های كهن هندوستان آمده است كه در روزگاران دور، آدمیان همه خلق و خو و سرشتی خدای گونه داشتند ولی از امكانات و توانایی‌های خود خوب استفاده نكردند و كار به جایی رسید كه بر هما، خدای خدایان،‌ تصمیم گرفت قدرت خدایی را از آنان بازگیرد و آن را در جایی پنهان كند كه دست كسی به آن نرسد.

بدین منظور او در جستجوی مكانی بر آمد كه مخفیگاهی مطمئن و دور از دسترس آدمیان باشد. زمانی كه بر هما با دیگر خدایان مشورت نمود آن‌ها چنین پیشنهاد كردند:‌ بهتر است قدرت بیكران انسان‌ها را در اعماق خاك پنهان كنیم.


ادامه مطلب

«مسئول زندگی‌ات باش»

 

در كارخانه‌ای در یك منطقه‌ تأسیساتی، هنگامی كه زنگ نهار به صدا در می‌آمد، همه‌ی كارگرها در كنار هم می‌نشستند و نهار می‌خوردند. همواره با نوعی یكنواختی تعجب‌آور یكی از كارگرها بسته‌ی نهارش را باز می‌كند و شروع به اعتراض می‌كند:

- لعنت بر شیطان! امیدوارم كه ساندویچ كالباس نباشد. من از كالباس متنفرم ....!

او عادت داشت هر روز بدون استثناء از ساندویچ كالباس شكایت كند و این كار را همواره بدون هیچ تغییری در رفتارش تكرار می‌كرد.

هفته‌ها گذشت كم‌كم سایر كارگرها از رفتار او به ستوه آمدند. سرانجام یكی از كارگرها به زبان آمد و گفت:

- لعنت بر شیطان! اگر تا این اندازه از ساندویچ متنفری، چرا به همسرت نمی‌گویی یك ساندویچ دیگر برایت درست كند؟!

- منظور از «همسرت» چیست؟‌ من كه متأهل نیستم! من خودم ساندویچ‌هایم را درست می‌كنم.

نتیجه:

در حالی از زندگی خود می‌نالیم و هر روز، مدام در سختی‌ها و رنج‌های زندگی شكایت می‌كنیم كه تمام شرایط حاكم بر زندگی‌مان حاصل اعمال، تفكرات و تصمیمات خود ماست! این قانون الهی است كه هیچ كس غیر از ما نیابد و نمی‌تواند برای ماتعیین تكلیف كند. ما خود، ساندویچ‌های زندگی‌مان را درست می‌كنیم. اگر از كیفیت آن ناراضی هستید به جای مقصر شمردن سرنوشت‌تان، تصمیم قاطع بگیرید و آن طور كه می‌خواهید بسازید و از آن لذت ببرید. حتی اگر احساس می‌كنید این دیگران هستند كه در زندگی شما دخالت می‌كنند بدانید این نیز یك تصمیم است كه از سوی شما گرفته شده است.

 

 

ادامه مطلب

قفل های سخت افزاری و نرم افزاری

برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از برنامه ها و یا تكثیرغیرقانونی آنها، اصطلاحا به آنها قفل می زنند. قفل گذاری كلا به دو روش نرم افزاری و سخت افزاری انجام می شود . قفل سخت افزاری ( Hardware lock ) چنانچه از سخت افزارخاصی برای قفل گذاری استفاده شود، به آن قفل سخت افزاری می گوییم. این قفلها بعضی به صورت یك رابط، بر روی پورت پارالل سیستم نصب می شوند كه البته هر دو نوع آن عملكرد مشابه دارند. بخش اصلی قفل، از یك حافظه قابل پاك شدن تشكیل شده كه با توجه به نوع و حجم آن، دارای عملكردی متفاوت می باشد و عمدتا به یكی از دو روش زیر عمل می كند :


ادامه مطلب

«موضوع سخنرانی»

 وقتی برای سخنرانی به «دنور» رفته بودم، جایی توقف كردم تا كفش‌هایم را واكس بزنم. دوستی همراهم بود، همچنان كه مشغول صحبت بودیم متوجه مرد واكس زن شدم كه با شوقی شگفت انگیز، كفش های مرا واكس می‌زد. كفش‌های من چنین ظرافت و توجه ومهربانی از كسی دریافت نكرده بود. مرد، كه لبخند بزرگی بر لب داشت،‌ به نظر می‌رسید در نوعی خلسه فرو رفته است. بیش از پانزده دقیقه طول كشید كه كفش‌هایم را واكس بزند. وقتی به او گفتم:‌ «هیچ كس با چنین توجه و ظرافتی به كفش‌هایم نرسیده بود» گفت: «هدیه به خدا». وقتی منظورش را پرسیدم گفت: «از اینكه یكی از فرزندان خداست و عشق و بركت فراوان خداوند را دریافت می‌كند، احساس خوشبختی می‌كند.


ادامه مطلب

بازشناسانی زبان

زبان به عنوان اساس ارتباطات

زبان پدیده ای شگفت انگیز و پیچیده است و از بزرگترین و مهمترین توانایی های انسان محسوب می شود. اگرچه کلیه ی حیوانات دارای سیستم های ارتباطی هستند،ولی انسان دارای رشد یافته ترین و کاملترین سیستم ارتباطی یعنی تکلم است.

سیر تکاملی که می توان برای زبان در نظر گرفت به این دلیلی که آغاز ارتباط میان دو موجود است باید از آغاز حیات انسان دانست؛مطمئنا سیری تکوینی داشته است و از ایما ها و اشاره ها کم کم به آواها رسیده است.و کم کم صدا هایی وضعی اساس ارتباط اقوام قرار گرفته اند.

زبان کارکردهای گوناگونی برای انسان دارد؛وسیله ای برای ارتباط برقرار کردن و اجتماعی شدن با دیگران،وسیله ای برای انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر و وسیله ای برای تفکر است.

یادگیری زبان

در این باره میان روانشناسان اختلاف وجود دارد:

گروهی در یادگیری زبان به تقلید و تقویت محیط اهمیت می دهند و برخی زبان را به عنوان یک پدیده ای طبیعی و بیولوژیکی معرفی می کنند که کاملا یادگیری نمی شود،به طور ذاتی و فطری در انسان وجود دارد.

پدیده پیچیده زبان از فرآیندها و اشکال گوناگون ترکیب شده است با وجود پیچیدگی و ترکیبی بودن آن بصورت سازمان یافته و یک پارچه عمل می کند.

اشکال زبان

• گفتن

• شنیدن

• خواندن

• نوشتن

این چهار شکل زبان بوسیله یک سیستم زبانی سازمان یافته با یکدیگر مرتبط اند. ارتباط این چهار شکل زبان به دو صورت می باشد:

• سیستم های سلسله مراتبی

• سیستم های مواری

سیستم های سلسله مراتبی

یادگیری در این سیستم به صورت مراحل تحولی و به ترتیب رشدی صورت می پذیرد.شنیدن و گفتن به عنوان زبان شفاهی و سیستم های اولیه ی زبان در نظر گرفته می شوند.در حالی که خواندن و نوشتن به عنوان زبان نوشتاری و سیستم های ثانویه زبان خوانده می شوند.

سیستم های موازی

اشکال چهارگانه زبان براساس سیستم های ورودی و خروجی اطلاعات و به صورت موازی با یکدیگر ارتباط دارند. شنیدن و خواندن به عنوان سیستم های درون داد یا دریافت کننده و گفتن و نوشتن به عنوان سیستم های برون داد یا بیان کننده گفته می شود. در این سیستم نیز مهارت در تکالیف برون دادی (مانند نوشتن مقاله) نیازمند به تجربیات درون دادی کافی (نظیر مباحثه و خواندن) می باشد.

مکانیزم یک پارچه کننده و هماهنگ کننده ی بین مهارت ای درون دادی و برون دادی مغز یا سیستم عصبی مرکزی است و این فرآیند یک پارچه کنند سیستم پردازش اطلاعات نامیده می شود.

زبان کارکرد ارتباطی مهم برای انسان دارد.ارتباط بین دو انسان شامل ارسال یک پیام (زبان بیانی) و دریافت یک پیام (زبان دریافتی) می باشد.

رویکرد های زبان

شنیدن

مرحله شنیدن معمولا در یادگیری زبان مورد غفلت واقع می شود. شنیدن مهارتی پایه و اساسی است که از طریق آموزش و تمرین می تواند بهبود یابد. شنیدن می تواند به دو گونه باشد:

• شنیدن حسی ( Hearing )

• شنیدن معنایی (Listening )

شنیدن حسی به معنی فرآیند فیزیولوژیکی شنیدن به کار می رود و تعبیر و تفسیری از اطلاعات را در بر نمی گیرد؛ در حالیکه در شنیدن معنایی به معانی و سازماندهی و روابط بین کلمات و جملات توجه می شود.

به طور مثال:

فردی که به زبان ژاپنی هیچگونه آشنایی قبلی ندارد می تواند آن را به طور حسی بشنود ولی معنا و درکی از آن نداشته باشد و در عین حال همین زبان خارجی برای فردی که با آن آشنایی دارد با درک و تعبیر و تفسیر شنیده می شود؛به عبارتی این موضوع کاملا نسبی است.

در شنیدن معنایی مطالب می توانند مورد ارزیابی،پذیرش یا رد، درونی سازی و گاهی اوقات ارج گذاری قرار گیرند.نکته ای که در امر شنیدن معنایی می تواند موثر باشد و کم تر به آن توجه می شود پدیده ی لب خوانی است. افراد بسیاری از لب خوانی برای فهمیدن بیشتر کلمات گوینده استفاده می کنند. لب خوانی حتی برای افرادی که شنوایی طبیعی دارند نیز به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت برخوردار است.

گفتن

به رغم آن که اغلب افراد به راحتی و به روانی می توانند با هم گفت و گو کنند اما باید توجه داشت که تکلم یک فعالیت نسبتا پیچیده است که مهارتهای متعددی را در بر می گیرد.

این مهارتها شامل؛توانایی فکر کردن برای آنچه که فرد می خواهدبگوید،انتخاب مناسب کلمات برای بیان ایده ها و افکار خود،سازماندهی کلمات یا شیوه ی دستوری آن و سپس برگردان جملات به تکلم واقعی است.

البته در بیشتر موارد تکلم در زمینه اجتماعی آن اتفاق می افتد و هدف اصلی گفت و گو ارتباط با دیگران است.رابطه ی موفق بین دو نفر از طریق گفت و گو و مکالمه ی موفق صورت می پذیرد.

گفت و گوی موفق نیازمند همکاری و رعایت شرایطی ما بین گوینده و شنونده می باشد.یکی از شرایطی که در کمیت و کیفیت گفتار بین گوینده و شنونده اثر می گذارد زمینه و متن گفتار است.

زمینه مشترک شامل باورها،فرض ها و دانش مشترک بین گوینده و شنونده می شود. هرقدر که رابطه ی بین دو نفر باهم بیشتر شود،زمینه ی مشترک بیشتر افزایش پیدا می کند.

سیستم گفتاری زبان مستعد خطاست.از آن جایی که خزانه ی لغات گوناگونی در سیستم زبان وجود دارد و مه ی آنها نیز باهم در ارتباط هستند و فعالیت هر کدام فعالیت سایر قسمت ها را باعث می شود،بنابراین خطاهای گفتاری گوناگونی ممکن ات به وجود آید.

یعنی در حالی که سیستم زبانی ما از گسترش و انعطاف پذیری زیادی برخوردار است و ما به این اجازه را می دهد که جملات تازه و جدیدی را بیان کنیم و از بیان قالبی و کلیشه ای مطالب خودداری کنیم،امکان بروز خطاهای گفتاری نیز بیشتر می شود.

خطاهای گفتاری

• خطاهای تبدیلی

• خطاای شکلی

• خطای نوک زبانی

خواندن

یادگیری خواندن فرآیندی پیچیده است که نیازمند به مهارت های گوناگونی در فرد خواننده است؛ مهارت شناسایی حروف، مهارت آواشناسی، مهارت واژه شناسی، مهارت ترتیب و ترکیب، مهارت حافظه ی کوتاه مدت، مهارت استفاده از خزانه ی کلمات و دانش معنایی.

البته در فرآیند خواندن اصل مهمی وجود دارد که تحلیل حرکات چشم است. در هنگام خواندن ما مجموعه ای از حرکات چشم به نام ساکاد ها را داریم که همراه با دوره های کوتاهی به نام تثبیت و خیرگی ( Fixation ) است.عمده اطلاعات ما از متن در همین دوره های تثبیت و خیرگی استخراج می شود که در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی ثانیه طول می کشد.

نوشتن

بسیاری از افراد نوشتن را دوست ندارند، در حالی که بیان شفاهی مطالب در نزد آنان امری خوشایند و مطلوب به نظر می آید. نوشتن خردمندانه ترین و پیچیده ترین موفقیتی است که در سیستم زبان به آن نایل می آییم.

از طریق نوشتن،یادگیریها و تجربیات قبلی مربوط به شنیدن،گفتن و خواندن یک پارچه می شوند.نویسنده باید قادر باشد در حالی که ایده و فکر خود را در قالب کلمات و جملات در می آوردو انها را قالب بندی می کند،آن ایده و فکر را در ذهن خود نگاه دارد و هم چنین باید، در حالی که از ابزار و وسایل نوشتاری استفاده می کند در برنامه ریزی شکل گرافیکی صحیحی برای هر حرف و کلمه مهارت داشته باشد.

نوشتن بستگی زیادی به خواندن دارد،در خلال نوشتن خواندن بسیاری وجود دارد و بیش از نیمی از زمان نوشتن به خواندن اختصاص دارد.هم در خواند و هم در نوشتن افراد اهدافی را تنظیم و سپس تجدید نظر می کنند؛ معانی مطالب خود را اصلاح می کنند و دوباره می سازند.

در فرآیند نوشتن، تفکر نقش مهمی دارد و نویسنده می بایست به نوشته ی خود فکر کند،انتخاب کند و به سازمان دهی مطالب خود بپردازد.

نواحی مغزی زبان

دو مرکز اصلی زبان در نیم کره چپ مغز قرار دارند.ناحیه بروکا ( Broca ) و ناحیه ورنیکه ( Wernicke )

ناحیه بروکا به تکلم اختصاص دارد و ناحیه ورنیکه به فهم زبان مربوط است.آسیب در ناحیه بروکا اگرچه سخن گفتن را دشوار می سازد،ولی فهم سخن دیگران را با دشواری روبه رو نمی سازد و آسیب در ناحیه ورنیکه حالت عکس دارد.

منابع تحقیق

چند نوع حافظه داریم؟ ر.کرمی نوری

حافظه آشکار و نهان ر.کرمی نوری

روان شناسی حافظه و یادگیری ر.کرمی نوری انتشارات آگاه

 

تهیه و تنظیم : فرشاد نوروزی

 منبع : سایت ایرانیکا 

تحلیل نظریات امکانی متکلمین و حکما

نظریه حدوث

از جمله مسائلی که در میان فلاسفه ی اسلامی مطرح می شود اما در آرای حکیمان یونان مشاهده نمی شود ملاک نیازمندی معلول به علت است.این بحث در میان متکلمان و فلاسفه مورد نزاع قرار دارد که به بیان نظریات آنها می پردازیم.

متکلمان اسلامی با بیان مسئله حادث و قدیم به بیان نیازمندی معلول به علت می پردازند. حادث عبارت است از چیزی که نیستی اش بر هستی اش تقدم دارد و قدیم یعنی چیزی که نیستی اش بر هستی اش تقدم ندارد.{ البته خود این تعریف دارای نقص است}. متکلمان اسلامی معتقدند که فقط خداوند قدیم است و هر چه غیر از خداست همه حادث اند.آنها معتقدند اگر چیزی حادث نباشد و قدیم باشد آن چیز هرگز به علت و خالق نیازی ندارد.

امکان ذاتی

فلاسفه نظر متکلمان را در زمینه ی تبیین عقلانی نیازمندی معلول به علت* قانع کننده نمی دانند و اشکالات چندی را بر آن وارد ساخته اند. حکما معتقدند که ملاک نیازمندی یک معلول به علت در خود شئ (معلول) است. باید خصوصیتی در شی یافت که همچون نشانی دائمی معلولیت آن را نمایان سازد نه این که برای تحقیق در معلولیت شئ لازم باشد به گذشته ی آن مراجعه کنیم و ببینیم که آیا زمانی بوده که آن شئ نبوده باشد.


ادامه مطلب

لئونارد اولر

 نام فارسی : لئونارد اولر

 سال ولادت و فوت : 1783 – 1707 میلادی

 ملیت : سویس

لئونارد اولر ریاضی‌دان و فیزیكدان سویسی قرن هجدهم یكی از درخشان‌ترین و پركارترین دانشمندان بود. كارهای او از همه جهات در فیزیك و در بسیاری از زمینه‌های مهندسی كاربرد پیدا كرده است.

  حجم كارهای علمی و ریاضی اولر واقعاً باور نكردنی است. او 32 عنوان كتاب كاملاً مفصل تألیف كرد كه برخی از آنها بیش از یك جلد می‌باشد. همچنین صدها و صدها مقاله نو با مضامین بكر در ریاضیات و علوم داشت. روی هم رفته مجموعه آثار اولر بیش از هفتاد مجلد می‌شود. نبوغ اولر به تمام زمینه‌های ریاضی محض و ریاضیات كاربردی غنای فراوان بخشید و كارهایی را كه در زمینه فیزیك ریاضی انجام داد موارد استعمال بی‌شماری پیدا كرد.


ادامه مطلب

بودا و مرد جوان

نیكی‌های هر كس به سود خود او و بدی‌های و زشتی‌هایش به زیان خود او خواهد بود.

 «بقره – 286»

 

 «بو.دا و مرد جوان»

 روزی مردی جوان در حالی كه زار زار می‌گریست به نزد بودا آمد. بودا از او پرسید: «چه شده جوان؟»

 «استاد دیروز پدر پیرم مُرد.»

 «خوب چه می‌شود كرد؟ اگر او مرده است گریه دوباره زنده‌اش نمی‌كند.»

 «بله، استاد می‌فهمم گریه پدرم را باز نمی‌گرداند. ولی من با تقاضای مخصوصی به نزد شما آمده‌ام. خواهش می‌كنم برای پدر مرحومم كاری انجام دهید.»

 «هان؟!‌ از دست من برای پدر مرحوم تو چه كاری ساخته است.؟»

 «استاد خواهش می‌كنم كاری بكنید. شما كه آدم پُر توانی هستید حتماً كاری می‌توانید بكنید.»

 «بسیار خوب، برو بازار و دو عدد كوزه‌ی گلی بخر.»


ادامه مطلب

نگاهی به پروتكل Secure Sockets Layer

 

نگاهی به پروتكل Secure Sockets Layer

تكنیك‌های رمزنگاری‌

 

شیوه‌های حفاظت از اطلاعات به واسطه دستكاری آن به ‌نحوی كه منجر به تبدیل متن ساده به یك متن رمزشده گردد، با عنوان رمزنگاری یا Cryptography شناخته می‌شوند. هدف اصلی تمام روش‌های رمزنگاری، به ‌دست‌آوردن متنی است كه برای تمام افراد، ‌غیر از دریافت‌كننده مجاز آن، نامفهوم باشد.

 

در بخش «دستگاه رمزنگاری توماس جفرسون» در همین مقاله، یك نمونه از ابزاری كه در قرن هیجدهم برای رمزگذاری و رمزگشایی پیغام‌ها به‌ كار می‌رفت، مورد بررسی قرار گرفته است. برای رمزگشایی پیغام، فرستنده و دریافت‌كننده آن باید تكنیك یكسانی را به‌ كار بگیرند و یك كلمه رمز مشخص كنند.

 


ادامه مطلب

خود را مجبور به پیشرفت کنید

 

ژاپنی ها عاشق ماهی تازه هستند. اما آب های اطراف ژاپن سال هاست که ماهی تازه ندارد. بنابر این برای غذا رساندن به جمعیت ژاپن قایق های ماهی گیری، بزرگتر شدند و مسافت های دورتری را پیمودند. ماهیگیران هر چه مسافت طولانی تری را طی می کردند به همان میزان آوردن ماهی تازه بیشتر طول می کشید.

اگر بازگشت بیش از چند روز طول می کشید ماهی ها، دیگر تازه نبودند و ژاپنی ها مزه این ماهی را دوست نداشتند.

برای حل این مسئله،شرکت های ماهیگیری فریزرهایی در قایق هایشان تعبیه کردند. آن ها ماهی ها را می گرفتند آن ها را روی دریا منجمد می کردند. فریزرها این امکان را برای قایق ها و ماهی گیران ایجاد کردند که دورتر بروند و مدت زمان طولانی تری را روی آب بمانند.


ادامه مطلب

عنوان : سخنان مشاهیر (2)

 كلمات قصار آموزشی

هدف آموزش آماده ساختن جوانان برای خود آموزی مادام العمر می باشد. (مینارد)

فرهیختگی به معنای دریافت محفوظات نیست ، بلكه روندی دیرپا و همیشگی است.  (گلوریا استانم )

هدف از آموزش آنست كه دانش آموزان بدون استفاده از معلم قادر به انجام امور خود باشند.   (آلبرت هابارد)

معلم موقعی می آید كه دانش آموز آماده باشد.   (ضرب المثل چینی )

هر دانش آموزی قادر به یادگیری است ، اما نه همان روز ونه با همان روش   (جورج ایوانز )

ما از روح بزرگ تقاضای قدرت می كنیم واو برای ما گرفتاری می فرستد تا آبدیده شویم.  (دعای سرخ پوستان   )

هر رفتاری كه با بچه ها داشته باشیم همان را به جامعه منتقل خواهد كرد. منین گر )

هر كس در یك یا چند زمینه از استعداد طبیعی برخوردار است .ما فقط ناگزیر از كشف این رمینه یا این زمینه ها هستیم.   ( هولمن )

آنچه شاگردان می خواهندیاد بگیرند و آنچه معلمان می خواهند یاد بدهند ، هر دو به یك اندازه مهم است .  (لوئیز .ای .لباز )

وقتی كسی با لذت یادگیری انس گرفت ،این لذت به روند دیر پائی تبدیل می شود كه او را منطقی بار می آورد.واین چاتش ولذت آموزش است. (كالینز )

در درون هر معلم بزرگ ،معلم بزرگ تری نهفته است كه منتظر بیرون آمدن است.

طوری رفتار كنید كه گوئی هرچه می كنید اثربخش است.  چون چنین است و غیر از این نخواهد بود.

من بیش از معلمان و همكارانم از دانش آموزانم آموخته ام ( تالمود )

به شاگردان خود بیاموزید از، از استعدادهای وتوانادی های بالقوه ی خود استفاده نمایند. اگرقرار بود فقط خوش آواز ترین پرندهنغمه سرائی كند ، سكوت مطلق جنگل را فرا می گرفت.

كودكان شاهراه رشد وبالندگی هستند.

هرگز ایدهایدرباره ی بچه ها وبرای بچه ها نداشته باشید. (جورج اْوروِل )

ما همواره نگران آینده ی كودكانمان هستیم ، غافل از این كه همین همروز برای خود كسی هستند. ( توشر )

هیچ حرفه ای شرافتمندانه تر از آموزش نیست ، معلم بزرگ ، هنرمند بزرگ است با این تفاوت كه محیط كار او پارچه ی  نقاشی نیست بلكه روح انسان ها است.

تجربه نامی است كه هر كس روی اشتباهات خود می گذارد. (اسكار وایلد )

یاد دادن حساب به دانش آموزان خوب است .، اما یاددادن این كه در زندگی جه جیزهائی به حساب می آید وچه چیزهائی به حساب نمی آید ،‌ بهتر از آن است.   (تالبرت )

اگر قادر به خواندن واژه ی " تشكر " هستید ، از معلم خود تشكر كنید.   ( استیكر )

من دوست دارم گوش بدهم ، چون چیزهای زیادی از گوش دادن آموخته ام ، مردم گوش نمی دهند. (ارنست همینگوی )

معلم ، دست انسان را می گیرد ، فكر انسان را باز می كند ، به قلبش رسوخ پیدا می كند وآینده ی او را رقم می زند.

سعی كنید با زیركی بازیگوشی كنید وخوش بگذرانید.  ( شولز )

معلم میان مایه ، بیان میكند. معلم خوب ، توضیح می دهد. معلم خیلی خوب ، طرزكار وسیله ای رابااستدلال وآزمایش نشان می دهد. معلم عالی الهام می بخشد ودرون را برمی انگیزد.  (ویلیام وارد)

خیر خواهی به تنهائی قادر نیست از كسی معلم بسازد ، آموزش هم همین طور ، معلمی استعداد خاصی می طلبد كه از نیاز وخواست درونی معلم سرچشمه می گیرد.  (چایمن )

معلمان تاثیر گذار ما كسانی هستند كه به توانائی های ما ایمان دارند.  (دراموند )

كسی كه از یادگیری باز میماند،  پیر است . چه20 ساله باشد چه80 ساله . كسی كه به یادگیری ادامه می دهد  ، جوان است . جوان نگاه داشتن مغز بزرگ ترین نعمت زندگی است .  (هنری فورد )

من معلم هستم ، كسی كه راه را از چاه نشان می دهد .سحر وجادوئی در میان نیست . من قادر نیستم روی آب راه بروم . دریا را هم نمی توانم بشكافم .من فقط بچه ها را دوست دارم . ( ماروا كالینز )

شاگردان بسی با اهمیت تر از مطالبی هستند كه به آن ها درس می دهیم .  (مك كارتی )

نیكبختی جز تاثیرروح مهربان یك انسان  ، برروح انسان دیگری نیست .  (جورج الیوت )

یكی از علائم مربیان بزرگ این است كه استعدادی  دارند كه می توانند دانش آموزان خود را به سر زمین هائی هدایت كنند كهخود آن را ندیده اند.  ( تامسون گروم )

بعضی وقت ها چراغ زندگی ما خاموش می شود ، اما كسی دوباره آن را شعله ور می سازد ، هر یك از ما مدیون كسانی هستیم كه این چراغ را برای ما روشن می كنند .  (آلبرت شوایتزر )

تربیت اولیه انسان سمت وسوی آینده ی او را رقم می زند.  ( افلاطون )

آموزش بهترین حرفه ها است ،‌زیرا هر كسی كه برای خودش كسی شده است [كسی شدن را از معلمی آموخته است .

من بر آینده تاثیر می گذارم چون تدریس می كنم.  ( مك الیف )

تعلیم وتربیت حرفه نیست ،‌عشق است.

ما نمی توانیم چیزی را به كسی یاد بدهیم .فقط می توانیم به او كمك كنیم تا آن را در درون خود كشف كند.  (گالیله )

با پرداخت پول می توان از كسی خواست تدریس كند ،‌امابا پرداخت پول نمی توان از مردم خواست كسی را دوست بدارند. ( ماروا كالینز )

یك دستورالعمل مهم : اول دوست بدار ، بعد آموزش بده.

به شاگردان خود نگوئید چطوركاری را انجام دهند ، بلكه بون كلمه ای حرف نشان دهید چطوری كاری را انجام می دهند. اگربا زبان آمزش دهید فقط به لب های شما نگاه می كنند .اما اگربه آن ها نشان دهید ، خودشان دست به كار می شوند وانجام می دهند.  0ماریا مونته سوری )

ما همیشه قادر به ساختن آینده برای حوانان ، نیستیم. اما می توانیم جوانان را برای آینده بسازیم.  (اف .دی .روزولت)

یك مدیر می تواند آن چه از تو توقع دارد ، بیان كند. اما یك معلم میتواند توقعات تورا برانگیزاند. (نیل )

معلم بر ابدیت تاثیر می گذاردوهرگزنمی تواند نقطه ی پایانی برای تاثیرات خود داشته باشد.  (آدامز )

منبع: كتاب سوپ جوجه برای معلم

 
  • تعداد صفحات :6
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
 

چاپ و بسته بندی

لینکستان

دانستنیها

اخبار و مقالات علمی

درباره وبلاگ

مقالات فنی و مهندسی
زندگینامه دانشمندان
مطالب آموزشی
مطالب عمومی
داستان های زیبا
مقالات علمی
سخنان بزرگان
سخنان مشاهیر
مدیر وبلاگ : سایت ایرانیکا

لینکدونی

جستجو

نظرسنجی

  • کدام یک از موضوعات وبلاگ بیشتر مورد علاقه شماست؟








----- banner place -------

نویسندگان

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic